Oplatí sa motivovať zamestnancov?

Autor: Peter Šichula | 3.3.2011 o 13:03 | (upravené 3.3.2011 o 13:52) Karma článku: 7,02 | Prečítané:  1548x

Našťastie ešte väčšina dospelých pracuje. Denne sa stretávame s typickou našou vlastnosťou: nespokojnosť. A s ňou súvisí aj druhá: plakať možno dobre, ale na cudzom hrobe. Skúsim sa zamyslieť nad motiváciou v zamestnaní. Je vôbec nutné motivovať zamestnancov? Nie je to len módny hit? Alebo naopak, je to nutnosť? Aké nástroje využiť, alebo nevyužiť...

Mnoho ľudí sa ma pýta: Prečo by som mal investovať do ľudí, veď to je zbytočný náklad, vyhodené peniaze. Existuje veľmi ľahká odpoveď. Ak investujem do techniky, nakúpim stroje, tie za 5 rokov činnosti už budú zastaralé, budú si vyžadovať nemalé náklady na opravu a ich zostatková cena bude rýchlo smerovať k neziskovej nule a nakoniec aj tak ich budem musieť nahradiť novými. Naopak, ak sa správne zainvestuje do človeka, za päť rokov tento človek získava lepšie skúsenosti, pracovné návyky, je efektívnejším, má možnosť odborného rastu a tým aj prispieva k lepšej situácií vo firme. Žiaľ, realita na Slovensku je častokrát iná. Zamestnávatelia, deformovaní najmä veľkou nezamestnanosťou, nevidia dôležitosť rozmeru ľudskosti. Z ľudí, ich zamestnancov sa stáva číslo, nástroj k honbe zisku, handra, ktorú treba maximálne vyšťaviť a odkopnúť, veď nezamestnaných je veľa, komu sa nepáči, môže ísť. A tak si zamestnávateľ jednoducho vykopne svojho človeka, ktorý ovládal procesy, ktorý možno len vyhorel, ktorý potrebuje len a len správne "naštartovať". Namiesto jeho motivácie a naštartovania, ho nahradí človek "z ulice", ktorý sa potrebuje adaptovať, naučiť firmené procesy, dokonale sa zorientovať v danej problematike tej ktorej pracovnej pozície. Častokrát sa to ale nestane na prvý pokus... Výkonnosť firmy na danej pozícií klesne. A pritom existuje jednoduché riešenie... Kde sú tie časy, keď sa naši rodičia zamestnali v jednej firme, kariérne rástli, firma im dala byt, podporila, nepotrebovali stres každých pár rokov so zháňaním nového miesta... Myslíte, že mám na mysli bývalé spoločenské zriadenie? Ani oni to neobjavili...Skôr s tým prišiel už p. Baťa, jeho uzavretý spoločensko-ekonomický systém. No je pravda, že aj po roku 1945 sa pracovalo v ľudskejších podmienkach, človek bol Ľudský tvor, firmy sa starali nielen o pracovné podmienky, ale aj riešili mimo pracovné činnosti (podnikové rekreácie, tábory pre deti zastnancov, kultúrno - spoločenské akcie a iné). Určite aj dnes existujú firmy, ktoré si človeka vážia a tieto firmy kráčajú možno menej dynamickým rastom, ale o to istejšie a stabilnejšie.

Je teda nutná motivácia? Poľa môjho názoru, ak má podnikateľský subjekt dlhodobo prosperovať, bez ohľadu na sociálnu situáciu v danom štáte, tak určite áno. Pozeranie sa na ľudí len cez okuliare, ktoré poznáme z postavičiek Walta Disneyho (kde miesto skiel sa objaví znak $) je nehumánne, krátkodobé a po čase s vysokým rizikom kritickosti.

Ako ľudí motivovať? Na to existuje mnoho odborných diel, tu nie je priestor a ani tu nechcem rozpisovať siahodlhé úvahy. Tvrdím jedno, ak firma dosiahne stav, že každý jeho zamestnanec je z firmou stotožnený, nebude okrádať firmu, pretože by okrádal sám seba, bude ochotný poskytnúť aj čosi naviac, nielen povinnosti, ktoré mu z náplne práce vyplývajú. Poznám spoločnosť, ktorá prechádza presne opačným trendom. Výsledok? Kedysi pracovníci nemali problém ostať v práci dlhšie, pomôcť si navzájom...dnes...akonáhle "padla", všetci už kmitajú domov... Čo tak získala firma? Ušetrila ? Myslím si, že nie. Odhodila kreatívny ľudský potenciál. Firmy by mali byť povinné vytvárať príjemnú pracovnú atmosféru, nielen vhodné pracovné prostredie a podmienky. Najmä v nadnárodných spoločnostiach je atmosféra studená, veľmi formálna. Tvrdím, že každý extrém je škodlivý. Zlatá stredná cesta. Zase nič nové, presne tak to popisuje aj Budha a ten žil teda riadne dávno.

Je motivácia len a len o peniazoch? Áno, aj nie. Na finančnú motiváciu nepotrebuje nik vysokú školu. Dajte mi milion, ja budem motivovať !!! Aj to som už počul a zasmial som sa... Cez priame peniazoch asi cesta nevedie. Celoplošné dvihnutie platov o 20% nepovedie k 20% nárastu vo výkonnosti. Ak ale odmena pracovníka bude závisieť aj od jeho výkonu, určite výkon porastie. No motivácia cez financie je jednoduchá a podľa môjho názoru existujú aj menej nákladné cesty. Firmy by mali hľadať spôsoby, ako zamestnanca lepšie viazať s firmou, ponúknuť mu istotu, nádej do budúcna, načúvať jeho názoru, je to predsa názor človeka z praxe a to je určite viac ako teoretické poučky, ktoré "platia univerzálne všade a zároveň nikde". Aj drobné benefity, akými sú napr. viac dovolenky, odmeny za bezchorobnosť, spoločné aktivity ľudí (tu spomeniem bývalé BSP, ktoré síce nakoniec boli spolitizované, ale ich myšlienka bola jednoduchá, dnes sa tomu hovorí team buildingová aktivita) prispejú k dobru veci. Tých nástrojov je veľa. Zamestnávatelia by mali hľadať práve takéto nástroje, ako si svojich ľudí lepšie priviazať k firme, veď do nich zainvestovali peniaze, čas a priestor, aby títo ľudia vedeli vo firme rásť odborne, ľudsky, a tak priniesli svojej firme kúsok svojho "ja" v podobe celkovej prosperity. Vtedy pôjde o vzťah symbiózy, kde si navzájom všetci pomôžu. Vtedy každý zamestnanec povie: robím, lebo chcem, nie preto, že musím. Možno klesne dynamika rastu a zisku firmy, ale z dlhodobého pohľadu bude takáto firma schopná stabilného každoročného rastu. A o to predsa ide každému podnikateľskému subjektu. Alebo nie?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan nemá peniaze ani hráčov a stráca to najcennejšie. Fanúšikov

Viac ako o postupe do play off sa začína hovoriť, či klub vôbec dohrá sezónu v KHL.

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.


Už ste čítali?