Cestovanie po Slovensky diel 2.

Autor: Peter Šichula | 15.3.2011 o 9:33 | (upravené 15.3.2011 o 10:00) Karma článku: 4,00 | Prečítané:  886x

Neodmysliteľným a častým kolorytom našich ciest sú stromy. Dovolím si tvrdiť, že hlavne nebezpečným. Nielen pri cestách, vedúcich cez lesom zelenú krajinu, ale aj vysadených ako ozdoba, napr. na ceste medzi Spišským Podhradím a Braniskom. Načo tam sú? Musia tam byť? Je to prínos, alebo nie?

Nemôžme výrazne ovplyvniť cesty vedúce cez les, tam tie stromy jednoducho rastú. Najprv sa zamyslím nad stromami, ktoré lemujú cesty a ktoré boli umelo nasadené. Príčin je hneď niekoľko. Alebo argumentov?

1. Vetrolamy. Stromy majú slúžiť na ochranu pred nárazovým bočným vetrom najmä na exponovaných lokalitách. Tu si dovolím namietať. Neviem, ako zamedzí strom, topoľ, vysoký 30 metrov, ktorý má úzku korunu... Ako vetrolam určite takto strom účinne nefunguje. Obdobne ani iné listnaté dreviny.

2. Čistia vzduch od splodín. To je určite reálny fakt, zelené rastliny potrebujú oxid uhličitý, aby ho fotosyntézou menili na kyslík. Otázne je, či neexistuje niečo ešte lepšie...

3. Skrášlenie prostredia. Tak možno čiastočne, aj keď si myslím, že to vieme robiť aj inak...

Možno sa nájdu ešte iné marginálne dôvody. Mňa ale napadá jedna realita: Tieto stromy zabíjajú !!! Pred niekoľkými dňami prebehla médiami informácia o dopravnej nehode, kde vodič v nepozornosti vyletel mimo vozovku a skončil...v strome. Pomyslíte si: tak mu treba, nemal písať SMSku. Koľkokrát však vodič opustí cestu nedobrovoľne, v snahe vyhnúť sa šialencovi v protismere, či v dôsledku klzkej vozovky a bočného vetra, či v prípade technickej chyby? A naraziť v rýchlosti viac ako 60km/h kolmo na prekážku znamená pre osádku vozidla blízke stretnutie so smrtkou. Vieme tomu zabrániť? Určite áno.

Miesto ťažby dreva v lesoch by som vyrúbal všetky stromy pri cestách, v lesoch urobil aspoň desať metrový výsek okolo ciest. Prečo? Vyššie som napísal o tom, čo znamená blízke stretnutie vozidla a stromu. No funguje to aj opačne. Aké sú riziká? Padanie stromov a konárov na cestu. O tom by vedeli povedať najmä tí, ktorí jazdia cez les keď je silný vietor. Každý vodič, ktorý má čosi najazdené sa stetol s obmedzením premávky pre spadnutý strom. Nehovoriac o tom, ak taký strom padne na vozidlo. Nuž a ešte jedno potenciálne riziko, ktoré je skryté pri ovocných stromoch v čase dozrievania plodov. Tu si vodič musí dávať pozor na "oberačov" ovocia, odstavené vozidlo týchto ľudí. Ďalšia prekážka v plynulosti cestnej premávky. Myslím, že som napísal dostatočné argumenty proti existencií stromov pri cestách. Ich výrub, odlesnenie aspoň 10 metrového pásu vedľa ciest zamedzí ťažkým dopravným nehodám a v lesných cestách sa výrazne zlepší viditeľnosť (viď úsek napr. medzi Jelšavou a Štítnikom), čo je taktiež veľké plus pre bezpečnosť na cestách.

Čo ale miesto stromov? Osobne by som navrhoval kríky. Tie sú ďaleko bezečnejšie ako stromy. V prípade skončenia vozidla mimo vozovky tieto vozidlo ubrzdia, maximálne poškrabú lak a osádka vo vozidle je viac v bezpečí. Kríky určite budú účinnejší vetrolam ako strom, nebudú lákať zberačov ovocia a prinesú nám do vzduchu viac kyslíku.

Čo na to kompetentní? Alebo sa budú vyhovárať na legislatívu? Alebo čakajú na zásadnú nehodu, tak ako to bolo v prípade nešťastia autobusu v Polomke? Čo tak naštartovať svoje mozgy a konať skôr, ako príde nešťastie.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan nemá peniaze ani hráčov a stráca to najcennejšie. Fanúšikov

Viac ako o postupe do play off sa začína hovoriť, či klub vôbec dohrá sezónu v KHL.

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.


Už ste čítali?