Ako zlepšiť návyky za volantom

Autor: Peter Šichula | 6.3.2015 o 15:22 | Karma článku: 6,73 | Prečítané:  1301x

Ako aktívny vodič, bývalý učiteľ v autoškole, sa denno denne stretávam s rôznym spôsobom jazdy iných vodičov. A teda aj s nesprávnymi návykmi, ktoré úzko súvisia najmä s ohľaduplnosťou. Skúsim sa zamerať na niektoré z nich.

Zákon o pravidlách na cestných komunikáciách o.i. vraví, že vodič má byť ohľaduplný k ostatným účastníkom cestnej premávky. Samozrejme, že zákon nemôže ukladať správne počínanie vo všetkých situáciách, preto je niekedy potrebné používať vlastný rozum. Zároveň, na druhej strane, chýba totálna kontrola od našej Polície v situáciách, ktoré zákon popisuje.

Osvetlenie vozidla počas jazdy. Zákon definuje predpísané osvetlenie. Častokrát sa stretávam, že aj za zníženej viditeľnosti (nielen tma, ale najmä hmla, hustý dážď, či sneženie), mnohí vodiči používajú denné svetlá, čím výrazne znižujú bezpečnosť. Je potrebné si uvedomiť, že tu platí staré známe: vidieť a byť videný, teda najmä tá druhá časť. Je len iróniou, že sa mi v minulosti stalo, že som na to upozornil dopravných policajtov,  z ktorých ma jeden poslal kade tade a druhý sa priznal, fakt, máte pravdu. Čo je ale znížená viditeľnosť? Jednoduchá odpoveď. Ak účastník premávky nevidí zreteľne na dopravnú situáciu.

Taktiež tu spomeniem hmlovky. Vodič ich smie používať iba počas zníženej viditeľnosti spôsobenej poveternostnými podmienkami. Tu ale zaapelujem, aby vodiči vypínali zadné hmlové svetlo, ak je za nimi ďalšie vozidlo, či jazdia v kolónach a podobne.

Diaľkové svetlá možno použiť vždy za zníženej viditeľnosti okrem dvoch prípadov: oslnenie iného vodiča, alebo v miestach súvisle osvetlených. Súvisle osvetlené miesto. Opäť niečo, čo zákon presne nedefinuje. Na odpoveď treba použiť rozum. Súvisle osvetlená vozovka je taká, kde nevznikajú neosvetlené úseky (tiene). Tu len dodám, že som sa stretol s tým, že vodičov v autoškolách učili, že diaľkové svetlá sa nesmú používať v obci. Chyba, nie je to pravda. Aj v obci sa smú používať.

Správanie vodičov v kolónach. Na dnešných cestách sa stretneme s čiastočným, či úplným uzatvorením cesty, napr. z dôvodu nehody, opravy vozovky a pod. Tu je ohľaduplné, aby vodič nechal svietiť len parkovacie svetlá a vypol motor. Jednak mu to zákon prikazuje, jednak je to ohľaduplné k ostatným.

Osvetlenie vozidla pri státi. Opäť bežná prax. Vodič zastaví vozidlo na krajnici a nechá pozapínané všetko, čo len môže, v krajnom prípade aj diaľkové svetlá. Opäť platí, stretávacie svetlá sa používajú ako osvetlenie idúceho vozidla. Ak stojíte, nechajte svietiť len parkovacie svetlá, zlepšíte tým plynulosť najmä pre protiidúce vozidlá. Žiaľ, opäť skúsenosť s našimi Policajtami, ktorých som na to upozornil, odbili ma... Zákon dokonca na inom mieste spomína, že ak vozidlo stojí pred priecestím, vodič musí vypnúť stretávacie svetlá, pokiaľ by nimi oslňoval protistojace vozidlo (situácia nastáva, ak je priecestie v kopci vozidlo stojace z kopca smerom nadol môže oslňovať protistojace vozidlo).

Vypínanie motora. Platné najmä pri dlhšom zastavení vozidla. Pamätám sa, ako som viedol dlhé polemiky o tom, že ak stojím na viac sekúnd (kedysi pri škodovkách sa prepočítalo na cca 15 sek), je výhodnejšie motor vypínať. Dnes už niektoré vozidlá majú auto-stop systém, ktoré vypínajú motor pri zastavení. Prečo tak robiť? Jednak to nepriamo prikazuje zákon (vodič nesmie nechať motor zbytočne zapnutý), jednak ušetríme PHM, jednak neznečisťujeme okolie a ostatných. Samozrejme, skúsenosť s Policajtami je negatívna..., dokonca som ich sám na to upozorňoval stojac pred železničným priecestím. Ich výhovorky len poukazovali na úbohosť znalostí zákona o cestnej premávke.

Smerovky. V autoškole som vravel. Len na tri veci: pohýňanie, resp. zastavenie od/ku krajnici, zmena jazdnéhu pruhu a zmena smeru jazdy v križovatke. Zákon doplňuje, že ešte aj vtedy, pokiaľ tým zlepší plynulosť cestnej premávky. Vodič je povinný ukazovať zmenu smeru jazdy počas celej doby tejto zmeny, včas a zreteľným spôsobom (neplatí pre cyklistov, ktorý znamenie o zmene smeru jazdy dávajú pred úkonom). V praxi je opäť chybne zaužívané, že v križovatke sa nedáva smerovka, pokiaľ vodič ide po hlavnej. Nie, smerovka sa dáva vždy pri zmene smeru jazdy, inými slovami, ak vodič musí otočiť volant v križovatke, smerovka tam patrí. Smerovka je signál pre ostatných účastníkoch premávky, aký mám úmysel. Taktiež som vštepoval žiakom: najprv smerovka, potom brzda, nie naopak.

Ohľaduplná jazda je jazda skúseného vodiča, ktorý dokáže predvídať, sleduje situáciu nielen pred, ale aj za vozidlom, či vedľa neho, ohľaduplný vodič dokáže ušetriť palivo, predĺžiť životnosť vozidla a svojou jazdou pomáha aj ostatným. Samozrejme, prípadov je ešte viac, k nim snáď nabudúce.

Prajem vám, aby šoférovanie na Slovensku bolo príjemnejšie.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan nemá peniaze ani hráčov a stráca to najcennejšie. Fanúšikov

Viac ako o postupe do play off sa začína hovoriť, či klub vôbec dohrá sezónu v KHL.

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.


Už ste čítali?